top of page

B. Javorek z Digiacademy: Nebojte sa ísť za svojím cieľom, nech už ste odkiaľkoľvek, lebo kde je vôľ

Online vzdelávanie sa postupne stáva súčasťou každodenného života študentov nielen v zahraničí, ale aj na Slovensku. V našej krajine však chýba kvalitný materiál v jednej z najviac rozvíjajúcich sa oblasti, a to technológií a IT. To si všimol aj podnikateľ a študent Boris Javorek a tak vytvoril projekt Digiacademy. Okrem toho, že prináša kvalitný obsah, sú tiež kurzy zadarmo dostupné pre každého. Boris sa s nami porozprával o tom, čo ho inšpirovalo pri vytvorení vlastného projektu, či nemal strach z podnikania a čo odporúča všetkým, ktorí váhajú či skúsia vlastné podnikanie.



Skús nám v skratke zhrnúť, kto je Boris Javorek pre tých, ktorí ťa nepoznajú.

Fúha to je ťažká otázka. Ak sa na seba pozriem očami iných, tak by som bol pre nich extrovertný introvert, ktorý si rád nájde na seba čas. Veľa ľudí si myslí, že som veľmi zaneprázdnený a nie je podľa nich možné stíhať toľko vecí. Ja to skôr vidím tak, že ak ma baví to čo robím, strácam pri tom pojem o čase. Keďže mám toho naozaj veľa, musím sa učiť postupne si čo najlepšie manažovať čas a uprednostňovať isté povinnosti na úkor iných. Vždy sa snažím na rovinu povedať, čo si myslím, aj keď sa to niekomu nepáči a prajem si, aby aj iní boli takí ku mne, pretože dobrá komunikácia vie vyriešiť veľa problémov. Naučil som sa, že nie každý ťa môže mať rád a nie s každým musíš byť priateľ.


Žiješ momentálne v Dánsku, kde aj študuješ. Prečo práve Dánsko a Kodaň? V čom pociťuješ najväčší rozdiel oproti Slovensku a Slovákom?

Dánsko ma zaujalo od samého začiatku, zidealizoval som si ho a odkedy som tu, zistil som, že moje predstavy takmer úplne korešpondovali s realitou. Od začiatku to bola láska na prvý pohľad, ktorá pokračuje dodnes. Žije sa mi tu neporovnateľne lepšie oproti predchádzajúcim pomerom, keď som žil na Slovensku. Myslím si, že som sa tu usadil oveľa rýchlejšie ako mnohí moji známi a kamaráti. A Kodaň - asi preto že je to hlavné mesto a ja pochádzam z Bratislavy, takže prirodzene vyhľadávam niečo podobné - miesto kde to žije.


V čom je rozdiel oproti Slovensku? Kultúrny rozdiel, ľuďom sa tu darí či pracujú alebo sa venujú podnikaniu. Systém je tu veľmi dobre nastavený, ľudia zarábajú veľa a aj keď platia vysoké dane nie je to prekážkou. Všetko funguje tak ako má. Školstvo a zdravotníctvo je tu zadarmo. Ľudia si môžu viac dovoliť, automaticky si šetria na dovolenku a už počas života si prispievajú aj do súkromného fondu dôchodku popri štátnom, aby sa nemuseli báť o svoju budúcnosť. Ale aby som iba nebásnil o Dánsku, tak sa tu nájdu aj rôzne rozdiely a veci, ktoré môžu ľuďom vadiť ako napríklad reč, počasie, kultúrne zvyky.


Takže si sa v Kodani už celkom usadil. Ako vznikla prvotná myšlienka na vytvorenie projektu pre slovenských študentov, keď sa väčšinu času pohybuješ v zahraničí? Lákalo ťa vždy podnikanie, alebo to bolo spontánne a neplánované?

Bolo to spontánne ale určite ma dlhšie podvedome trápil problém vzdelávania na Slovensku. Podnikanie ma vôbec nebavilo, až kým sme s ním nezačali. Niekedy začiatkom leta v minulom roku som sa zamyslel popritom, ako som sa vzdelával v tom, čo ma baví: "Prečo na Slovensku nefunguje kvalitná možnosť osobného vzdelávania v materinskom jazyku ako vo svete?“ Táto otázka zároveň viedla k mnohým ďalším. Čím viac som sa nad všetkým zamýšľal, tým viac spôsobov som našiel, ako túto situáciu zmeniť. Inšpirovala ma aj Digitálna garáž spoločnosti Google, ktorú považujem za vynikajúci projekt pre každého, kto chce rozumieť modernému online svetu.


Zdá že, presne vieš, kam bude tvoj projekt smerovať. Bol si si však od začiatku istý tým, čo chceš vytvoriť, alebo si potreboval niekoho či niečo čo ti dodalo odvahu a nakoplo ťa?

Myslím, že od začiatku som mal jasnú predstavu, ako to bude vyzerať ale veľa vecí sa časom vykryštalizovalo. Ja som bol rozhodnutý ísť do toho a oslovil som aj môjho spoločníka Nicolasa, keďže on ovládal niektoré veci lepšie ako ja. Aj vďaka tomu sa výborne dopĺňame. Keď sme mali nejaké pochybnosti, vždy sme sa vedeli navzájom povzbudiť.



Čo sa teda snažíš prostredníctvom Digiacademy vytvoriť?

Od samého začiatku je naším cieľom priniesť jednoducho dostupnú alternatívu vzdelávania sa pre všetkých. V 21. storočí by online vzdelávanie malo byť úplnou samozrejmosťou, a to z akéhokoľvek zariadenia. Našou víziou je zvýšenie znalosti slovenských občanov v oblasti digitálnych technológií, ktoré pomôže dosahovaniu ich plného potenciálu a rastu konkurencieschopnosti vo svete. Takisto by sme chceli vytvoriť komunitu ľudí ktorí si budú pomáhať a myslieť na to, že mať úspech neznamená potopiť niekoho iného.


Myslíš si, že dosiahneš pri svojej práci a podnikaní bod, kedy si povieš, že je všetko hotové, alebo je Digiacademy projekt, pri ktorom vymyslíš stále niečo nové?

Určite nie. Haha. Možno keď budem mať 70, odovzdám niekomu žezlo a pôjdem si užívať do Karibiku svoj zaslúžený dôchodok.


V čom sa odlišuje tvoj vzdelávací projekt od ostatných?

Najväčším rozdielom medzi nami a inými platformami je, že napr. Coursera je vedená univerzitným vzdelaním od rôznych vysokých škôl a je po anglicky. V dnešnej dobe je neuveriteľné, koľko ľudí neovláda angličtinu na takej úrovni, aby sa v nej mohlo aktívne vzdelávať. Tento problém chceme odľahčiť kurzmi a lekciami v slovenskom jazyku, aby to bolo dostupné naozaj pre každého. Samozrejme, neskôr plánujeme aj kurzy v angličtine. Ďalej napríklad - Codeacademy je vyslovene zameraná na programovanie, ktoré jednak vyžaduje obrovskú trpezlivosť, mix osobnostných vlastností, s ktorými sa musí človek narodiť a zaberá to strašne veľa času, čo môže mnohých odradiť. Našou snahou je obsiahnuť čo najviac platných informácií vo forme kratších videí a sérií kurzov, aby sme ľudí neodradili už tým, že ak sa chcú niečo naučiť, musia si pozrieť 15 až 35-hodinové kurzy. Po absolvovaní našich kurzov sa môžu rozhodnúť, či si sami chcú vyhľadať ďalšie informácie k danej téme.


Ako dlho trvá, kým pripravíš jeden takýto kurz?

To závisí od dĺžky kurzu a od toho, či si téma vyžaduje viac vysvetľovania. Časovo trvá celý proces približne týždeň až dva, záleží od nášho vyťaženia, ktoré je v poslednej dobe celkom veľké.



Keďže príprava jedného kurzu trvá aj dva týždne, zrejme na to nie si sám. Koľko ľudí stojí za výsledkom, ktorý vidíme na webe?

6 ľudí. Určite sa mám všetkých za čo poďakovať - Natálii, Kike, Nicolasovi, Tomášovi, Simi a všetkým, ktorí s nami v minulosti spolupracovali.



Aké kurzy plánujete najbližie spustiť?

Najnovšie kurzy pripravujeme v spolupráci s naším novým lektorom Tomášom a týkajú sa copywrittingu. Pribudnú tiež nové kurzy z teórie grafického dizajnu a niečo k video produkcii a SEO optimalizácii. Nové kurzy pribudnú v januári 2018.


Máš radu pre mladých ľudí, ktorí uvažujú o podnikaní no stále váhajú a nie sú si istí tým, či do toho ísť?

Určite nebáť sa skúšať robiť rôzne veci, lebo kto neskúsi, nevie. Podnikanie nie je ľahké a určite to nefunguje tak ako nám mnohí guruovia predávajú. Podnikať na Slovensku má svoje výhody aj nevýhody. Nevýhody vieme prekryť pomáhaním si a nezávidením, že jeden má také a onaké veci alebo bol kde bol. Základom je pozerať sa na seba a pracovať na svojej ceste za úspechom. Berte zodpovedne svoju budúcnosť a budúcnosť štátu, v ktorom žijeme. Nebojte sa ísť za svojím cieľom, nech už ste odkiaľkoľvek, lebo kde je vôľa, tam je cesta.


v

Časopis študentov Filozofickej fakulty

Najnovšie články

bottom of page